Boken ”Framgångsresan -
Så blev Ving bäst i klassen”
Går det att bygga ett företag som är långsiktigt roligt, utvecklande och lönsamt – både för medarbetare, kunder, partners och ägare?
Svaret är ja. I boken Framgångsresan analyseras hur Ving lyckats med denna ekvation. En bok om motivation, engagemang, lust och förmåga. Något som går att applicera i alla typer av företag.
Ving är idag världens mest lönsamma charterarrangör. I över 50 år har företaget hamnat högst på listan med nöjdast kunder och starkast varumärke samtidigt som värdena i medarbetarundersökningarna är fenomenala.
I boken Framgångsresan möter vi ett hundratal Vingare som varit eller är passionerade medarbetare. En av dem är Jan Carlzon som säger att han snarare är en produkt av Ving, än Ving en produkt av honom. Men vad lärde han och alla andra? Kan framgångsformeln användas även i andra företag?
Framgångsresan är en bok om hur man får luft under vingarna. Hur man får människor att hitta sin inre motivation för att ständigt överträffa sig själv. Och hur man skapar lust, lojalitet, tillit och förmåga att ge sina gäster ”de bästa veckorna på året”.
Ur inledningen
1979 packade jag min väska för att åka på vingvärdskurs till Mallorca. Jag blev kvar i orange uniform i nästan tjugo år. Tre gånger sade jag upp mig – och slutade verkligen. Men snart var jag tillbaka. Att tillhöra Vingfamiljen hade blivit som ett gift och jag kunde gå riktigt långt för att försvara företagets heder.
Vad var det i Vings företagskultur som gjorde att jag och många med mig identifierade oss så starkt med arbetet och vår arbetsgivare? Den frågan har jag ställt mig många gånger sedan jag för tolv år sedan lämnade Ving för alltid.
Jag arbetade sedan i ett antal andra organisationer och hade svårt att hitta någon som kunde matcha Vings arbetssätt och modell. Ännu tydligare blev det i mitt nuvarande arbete som kommunikationskonsult där jag nästan alltid kunde exemplifiera teorier under mina ledarskapskurser med ”case” från Ving. Så ofta att jag måste ställa mig frågan: Var Ving verkligen 30 år före sin tid och gjorde allt rätt? I så fall ville jag ta reda på HUR.
Min analys bygger förutom egna erfarenheter och mängder av dokument på intervjuer med 105 personer som någon gång arbetat i Ving eller branschen. De flesta tittar kärleksfullt tillbaka på sina vingår, som de kallar ”Världens bästa skola”.
Beställ boken på förlaget Bokverket