Företagskultur: Ärlig kommuni-kation eller corporate bullshit?
Frågan var temat på Stora Annonsörsdagen på Grand Hotel i Stockholm igår, där en mängd framgångsrika VD:ar och ledare – och jag, Annika Thunström på Klargöra tillsammans med Magnus Wikner, VD Ving - fick prata företagskultur.
Undrar hur mycket av dagen som egentligen handlade om företagskultur, och hur mycket som handlade om andra framgångsfaktorer. Kanske är det helt enkelt så att många faktiskt inte vet hur de jobbar med företagskultur, varför de ägnar tid och kraft till att bygga en stark företagskultur och vad den leder till? Eller berodde det mest på Fredrik Wikingssons frågor? När han skulle summera dagen, var det Caroline Krooks röst som visade sig ha gjort största intrycket på honom (inget ont om den f d biskopens röst, men uhh?).
Kan det vara så att jag helt enkelt är nörd i ämnet, med behov av att hantera ämnet på djupet? Att döma av hur många i publiken som kom fram och pratade med mig i pauserna efteråt, verkade dock intresset vara riktigt stort för att få veta mer.
Företagskultur är ju ett strukturerat sätt att arbeta med att skapa psykologisk trygghet och tillit, och sätta företagets värderingar i medarbetarnas DNA, så att varje individ både vill och kan – och får lust – att vara kreativa och produktiva. Tillsammans! För företagskultur är ju framför allt ett sätt att bygga kollektiv förmåga, där medarbetarna tillsammans gör att 1 + 1 = 3, istället för 0, eller i värsta fall minus…
Det är inte bara en kommunikationsfråga. Det är ju människorna, medarbetarna, som är hårdvaran; de som skapar företagens resultat. För att kunna trycka på rätt knappar; de som skapar lust, inre motivation och energi – i motsats till rädsla, försvar och ointresse – behöver vi ha kunskaper om hur människor fungerar. Först därefter kan vi kommunicera klokt och effektivt för att nå fram.
För att lyckas med detta krävs i de flesta företag ett bättre samarbete mellan HR och Communications.
Efter en sådan här dag, med hundratals nyfikna frågor och kommentarer, blir jag SÅÅ taggad i att fortsätta min mission att sprida företagskulturers lov. Och konsten hur man faktiskt gör – i vilket företag som helst – om man bara förstår HUR och har tillgång till framgångsformeln hur man arbetar med människor istället för mot dem.